Sunday, January 14, 2007

Definisjon på Informasjonskompetanse funnet med diverse søkemotorer:

Wikipedia

Universitetsbiblioteket i Oslo

(Her var det litt vanskelig å finne definisjonen på siden, så jeg limer den inn her)

"Informasjonskompetanse innebærer blant annet å kunne :

  • Erkjenne et behov for informasjon
  • Identifisere og finne fram til passende informasjonsressurser
  • Evaluere kvaliteten på informasjonen
  • Velge ut og organisere informasjonen
  • Bruke informasjonen effektivt
  • Innser at informasjonskompetanse er en forutsetning for livslang læring"
abm-utvikling.no

Sykepleieren.no

Nøtterøy vgs


Kap. 2: Informasjonskompetanse

Kravet til informasjonskompetanse øker, og man må derfor utvikle sine evner til å definere søk og kvalitetsvurdere informasjonen. Fortrolighet til alle medier er essensielt, og det er ved praktisk bruk man best tilegner seg denne kunnskapen.


Kap. 3: Hva finnes på internett?

Internett ble utviklet p.g.a. behovet for å utveksle forskningsdata, og man fikk internettprotokoller for å gi datamaskinene et felles språk. Senere ble internett frigitt offentligheten og kom i allmenn bruk.
Noen som har fått forfattet noen problemstilling enda?


Kapittel 4: Hva finnes på internett og hvem står bak?

- tall far 2003: ca 15milliarder nettsider, ca 500milliarder "usynlige" nettsider. ("toppen av isfjellet" tegningen)

- Det er lett å legge ut ting på nett, få restriksjoner.

- De fleste nettsteder blir opprettet av enten kommersielle, ideelle eller opplysende (nyhetssider) grunner.

- Det blir stadig flere sider som bruker lyd, video og "hypertekst" (linker) til å formidle informasjon

- Hypertekst gjør at man kan "linke" til andre sider eller andre steder i en tekst, noe som gjør at man ikke trenger et tradisjonelt "layout"

- Negative sider ved "hypertekst": Distraherer leseren, kan ødelegge sammenhengen, kan ha lite relevans, for mye detaljer.

- Hypertekst gjør at man kan hoppe hvor som helst i hierarkiet til en nettside.

- "Hypertekst gir enorme muligheter til utvidelse av kjerne tekstens innhold, til direkte kildefremmfinning og til fordypning. Men det gir også store muligheter til overdreven og lettvint omgang med kilder og pekere til avsporende nettsteder."

- fagtekster er som oftest skrevet av en eller flere enkeltpersoner

- være kritisk til forfatteren til et tekst (finne ut hvilke kvalifikasjoner forfatteren har)

- Fagbibliotek presenterer fag informasjon på nett. Elektroniske bibliotekskataloger har gjort tilgjengeligheten på bibliografisk informasjon, mye enklere.

- sjekkliste for tidsskrifter og fag artikkler på internett: er den aktuelle tisskriftartikkelen fra et seriøst og annerkjent fagtidsskrift? hvem sitter i redaksjonen, hvem står som utgiver? vet du noe om utvelgelsen av stoffet som presenteres? Fagdekning? Hvilken lesergruppe er det beregnet på? Hva vet du om forfatteren?

Vi har valgt Aristoteles som vår filosof

Han ble født i 384 f.Kr. i Stagira i Makedonia.
Han studerte ved det platonske Akademiet, hvor han var i lære hos Platon.
Disse gikk ved en senere anleding i forskjellige rettninger, noe som kan sees på som interessant...
Her finner du linker til sider som inneholder mer informasjon om han

-
http://www.iep.utm.edu/a/aristotl.htm
- http://www.hf.uio.no/ikos/ariadne/Idehistorie/framesetepoke1.htm?epoke1/e1_aristoteles.htm
- http://no.wikipedia.org/wiki/Aristoteles
- http://www.filosofi.no/ari.html

Vi har valgt følgende problemstilling:

Hvordan har det seg at Aristoteles og de andre store filosofenes lære blir husket og fremdeles setter sine spor i hverdagen flere hundre år etter det ble skrevet? Var de gamle greske filosofene forut for sin tid, eller er det vi som henger oss opp i fortiden?

1 comment:

Birgitte Kleivset said...

Fint!

Kan du lenke i tekst, istedenfor å skrive opp url-er? Vi snakkes i morgen hvis du lurer på hva jeg mener...
Kan dere få inn noe med informasjonskompetanse i problemstillingen?