Sunday, January 21, 2007

Deloppgave 2: Drøfting av definisjoner

Til drøftings oppgaven har jeg valg disse to definisjonene:


Wikipedia:


«informasjonskompetanse defineres kort som erkjennelsen om at man har et informasjonsbehov, evnen til å vite når og hva slags informasjon som trengs, og kunnskapen om hvordan man finner, evaluerer og bruker informasjon av alle slag.»



Nøtterøyvgs:


«Informasjons kompetanse


Evnen til å vite:

Når du har behov for informasjon

Hva slags informasjon du trenger

Hvordan du skal finne, vurdere og bruke informasjonen på en effektiv måte »


Jeg har valgt å sammenligne og drøfte wikipedias og nøtterøyvgs' definisjoner av informasjonskompetanse. Definisjonene er like på noen punkter men har også en del forskjeller. Begge definisjonene mener at informasjonskompetanse er blandt annet å vite eller erkjenne når man har et behov får å vite mer / få tak i mer informasjon, de er også like ved at de begge mener at informasjonskompetanse også vil si at man vet hva slags informasjon man bør lete etter og vurdere den informasjonen man finner og evaluere den for å f.eks se om den er relevant i forhold til det man forsøker å finne mer informasjon om.


Deinisjonen skiller seg fra hverandre ved at wikipedias definisjon også tar for seg «når» man trenger informasjon, det vi si at tidspunktet har også noe å si når informasjon skal vurderes om det er relevant eller ikke. Nøtterøy vgs' på den andre siden er ikke så nøyaktig i definisjonen sin: « Hvordan du skal finne, vurdere og bruke informasjonen på en effektiv måte», her er det ikke forklart hva som er «effektiv» bruk av informasjon i sammenheng med inforamsjonskompetanse, noe som gjør at definisjonen blir litt vag.


Jeg har ut ifra denne drøftingen og mine egne vurderinger bestemt meg for at jeg vil bruke Wikipedias definisjon på informasjonskompetanse videre i oppgaven.

No comments: